Kiitos Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Iris Dekkers - WaarBenJij.nu Kiitos Finland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Iris Dekkers - WaarBenJij.nu

Kiitos Finland!

Blijf op de hoogte en volg Iris

19 December 2016 | Finland, Jyväskylä

Voordat ik terug kijk op m'n tijd hier vertel ik nog even kort over de afgelopen weken na Lapland. De omschakeling viel niet helemaal mee want er moest toch echt nog even hard gewerkt worden! Omdat ik afgelopen week tentamens en veel deadlines had heb ik in deze tijd vooral heel veel tijd aan school besteed. Op zich niet erg, ik zat er lekker in en de tijd ging supersnel. S'avonds chillde ik nog veel met m'n vrienden en afgelopen dinsdag heb ik op de valreep gelukkig nog een keertje geskied! Samen met Kelly en Joël gingen we naar het skipark hier in Jyväskylä. Kelly en ik hadden beide zelden geskied en Joël doet het al vanaf z'n tweede dus hij gaf ons les. Het ging verbazingwekkend goed en ik vond het enorm leuk. Heel blij dat ik dat nog gedaan heb!

Nadat vrijdag de tentamens er op zaten was het tijd voor onze laatste weekendtrip. We wilde graag onze tijd hier leuk afsluiten dus hadden we weer een Airbnb geboekt, dit keer dichtbij Joensuu, meer richting het oosten van Finland. We bezochten zaterdag weer een ander national park. Helaas was het erg mistig dus hebben we het mooie uitzicht een beetje misgelopen. Zondagmiddag brachten we door in Joensuu en we zette Mai-Anh op de bus want die had vandaag nog een tentamen. Verder hebben we vooral lekker spelletjes gedaan en gechilld. Vandaag zijn we terug gekomen en was het al tijd om de eerste uit te zwaaien. Mai-Anh vertrekt namelijk morgen al terug naar Parijs.

Dus het zit er gewoon bijna op. Donderdag om 15.30 uur zet ik weer voet op Nederlandse bodem. Ondanks dat ik er nu al naar uit kan kijken om op het lekkere drukke Schiphol rond te lopen en iedereen weer in m'n armen te sluiten, is het ook heel gek om naar huis te gaan. Juist omdat je in het buitenland zit bouw je dingen intensiever op. In Leeuwarden heb ik dat ook gedaan maar was ik meestal in het weekend thuis en ik heb nog steeds meer vrienden in de polder dan in Leeuwarden zelf. Hier zijn je familie en vrienden er niet en heb je dus alle tijd om echt iets 'op te bouwen', je wordt ook gedwongen wil je het hier leuk hebben. Dat zal ook zeker één van de dingen zijn die ik ga missen, dat ik maar één huis heb en niet elke week van hot naar her hoef te reizen. Ik zal de sneeuw missen, aangezien ik vanaf eind oktober tot nu maar drie dagen gras heb gezien. Uiteraard zal ik m'n vrienden van hier missen, de hele leuke trips die ik heb gemaakt en de ontzettend vriendelijke mensen zal ik misschien nog wel het meeste missen. Dit is ook echt één van de dingen die mij het meeste bij zal blijven. Er werd altijd al gezegd tegen mij dat de Finnen heel vriendelijk zijn, maar ik dacht Nederlanders zijn dat ook, toch is het echt anders. Gelijk vanaf het begin heb ik mij verbaasd over hoe vriendelijk en behulpzaam ze hier zijn en hoeveel vertrouwen de mensen in je hebben. Zo was er altijd iemand die vroeg of ik hulp nodig had als ik bij de bus stond en er niet uit kwam hoe ik ergens moest komen of dat ik niet wist of ik aan de goede kant stond. En ook zal ik er erg aan moeten wennen dat ik in Nederland weer heel goed op m'n spullen moet letten, want hier kun je bij wijze van alles op straat laten liggen en het een dag later nog terug vinden. Vooral dit vriendelijke en behulpzame neem ik mee terug naar Nederland. Naar mijn mening kan Nederland hier nog heel veel van leren en zijn ze in Finland nog niet zo ver in de individualisering als dat wij zijn. Als ik terug kijk kan ik ook zeker zeggen dat ik het op school erg naar m'n zin heb gehad en me daar thuis heb gevoeld. Ondanks dat ik op het gebied van m'n vakken niet veel nieuwe dingen geleerd heb, heb ik dit op andere vlakken wel. Zo heb ik onwijs veel geleerd van m'n internationale vrienden en hun nationaliteiten. Dit stopte ook niet, tot aan het eind bleef ik hier dingen over leren en kwamen er weer verschillen naar boven. Ondanks dat zo'n periode in het buitenland altijd heel cool klinkt was dat het lang niet altijd. Ik heb mezelf vaak zat afgevraagd waarom ik dit ook alweer deed. Wanneer andere mensen zeiden hoe snel de tijd wel niet ging, kroop voor mij de tijd soms voorbij. Ik heb vaker heimwee gehad dan verwacht en ben tot de ontdekking gekomen dat ik toch niet snel weer voor zo'n lange periode weg zou willen. Wel is m'n reislust nog veel groter geworden en wil ik echt heel graag reizen na m'n studie. Dit is natuurlijk alleen maar goed om te weten en uiteindelijk hebben uiteraard alle hele toffe en bijzondere momenten de stomme momenten dik overtroffen! Ik ben onwijs blij dat ik dit heb gedaan en had dit avontuur nooit willen missen. Op het schaatsen na heb ik alles in Finland gedaan wat ik wilde doen en alle tripjes: Riga, Tallin, Ikaalienen, Helsinki, St. Petersburg, Lapland en Joensuu waren stuk voor stuk fantastisch!

Tenslotte hieronder een korte samenvatting over hoe ik Finland zie na deze vier maanden:

Finland, het land van de vele bossen en meren, van ijshockey, van rust, natuur en ruimte, het land van de onmogelijke taal en de voortreffelijke sauna's, het land van de vriendelijkste en meest behulpzame mensen ooit, het Scandinavische land waar de mensen niet knap zijn (zoals wel gezegd wordt), waar echte winters met veel sneeuw wèl bestaan, het land waar het schoon is op straat en ik koffie (cappuccino) heb leren drinken, maar ook het land waar het bier en het leven op zich veel te duur is, het land waar het of te veel uren op een dag donker is of te veel uren op een dag licht is, het land wat soms op de NOP lijkt: geen leven zonder auto en waar de bussen ook niet vijf keer per uur komen, het land waar ik heel veel uren in de bus heb doorgebracht, het land waar ik pas echt zware fietstochten naar school heb gemaakt, het land waar jaarlijks heel veel sneeuw valt maar strooizout verboden is, het land dat één van de meest magische plekke ter wereld heeft: Lapland, het land waar de hoofdstad nog rustiger is dan Leeuwarden, het land waarbij niet alles stil ligt als er sneeuw ligt, het land waar ik in een stad woonde waar het tenminste niet altijd zo hard waait als in de polder, het land waar ik me nooit onveilig heb gevoeld, het land waar ik een bredere kijk op dingen heb ontwikkeld en veel nieuwe internationale mensen heb leren kennen, het land waar ik vier maanden met heel veel plezier heb mogen wonen, maar bovenal het land wat mijn hart gestolen heeft!

Kiitos Finland, je was fantastisch!!

En bedankt iedereen voor alle lieve en leuke reacties op mijn verhalen!

  • 19 December 2016 - 19:08

    Ine Dekkers:

    Wat een mooi laatste verslag en bedankt dat we met je mee mochten leven. Goede reis en tot gauw. Groetjes Ine

  • 19 December 2016 - 22:45

    Els:

    Nou, dat was het dan Iris. En zo'n ervaring pakt niemand je met af. Super dat je dit gaan hebt. Jaloers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Iris

Actief sinds 20 Aug. 2016
Verslag gelezen: 1068
Totaal aantal bezoekers 75907

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2016 - 24 December 2016

Stüderen in Finland

Landen bezocht: