Finland, mijn tweede thuis! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Iris Dekkers - WaarBenJij.nu Finland, mijn tweede thuis! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Iris Dekkers - WaarBenJij.nu

Finland, mijn tweede thuis!

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 September 2016 | Finland, Jyväskylä

Vier weken onderweg! Ja, de tijd begint nu echt snel te gaan en ondertussen voel ik mij ook echt thuis in het mooie Finland. In de week nadat ik terugkwam uit Riga en Tallinn had ik dan eindelijk school, maar eerst dus nog een aantal dagen vrij. Deze heb ik voornamelijk ingevuld met wassen, chillen en hardlopen. Dinsdag hadden we met de groep bedacht dat we iets leuks wilde doen dus zijn we samen met een deel van de groep naar een skipiste gefietst. Hier stonden ook verschillende schrans spring torens. Dit was nu al heel vet om te zien en ik hoop daarom dat ik straks in de winter ook echt een keer een wedstrijd kan zien. We hebben een kleine wandeltocht gemaakt waarbij we de piste gingen beklimmen en wat een vet uitzicht was dat zeg, zie de foto’s hieronder. Het grappige is dat lang niet iedereen van de groep onder de indruk was. In Zwitserland heb je bijvoorbeeld ook heel veel bergen en mooie uitzichten, maar in Nederland is alles natuurlijk altijd plat (al helemaal in de polder). Baukje en ik waren daarom erg onder de indruk van het uitzicht en doordat ik deze mooie plekken bezoek word ik steeds meer fan van Finland. Vooral als ik af en toe uit mijn raam kijk en alleen maar bos zie, krijg ik toch een beetje dat vakantiegevoel want zeg nou zelf: als alle huizen waar je komt in de bossen en tussen heuvels staan voelt het toch een beetje als Landal Greenparks. Al is deze versie wel een stuk beter dan in Nederland natuurlijk. Dinsdagavond was er een vriendschappelijke ijshockeywedstrijd die gratis te bezoeken was dus daar moesten wij natuurlijk bij zijn. IJshockey is hier hetzelfde als voetbal in Nederland dus erg leuk om mee te maken. Het viel mij toen al erg op dat het best wel een showsport is. Als de spelers het ijs op komen wordt er flink muziek gedraaid en lichtshows gegeven en ook wanneer er een doelpunt wordt gemaakt wordt er een kleine show van gemaakt. Ik ben erg enthousiast en ben zeker van plan vaker een wedstrijd te bezoeken.
Donderdag en vrijdag mocht ik dan EINDELIJK ook naar school. Aangezien de rest van de groep al eerder naar school was geweest was ik nog nieuwsgieriger geworden naar hoe het zou zijn. De eerste lessen bevielen mij goed en het is erg opvallend dat het hier een stuk chiller is dan in Nederland. Wat ik in Nederland individueel in één week moet doen, moet ik hier in een groep doen in drie weken. Ik denk dus dat ik wel lekker ga genieten de komende maanden voordat ik weer in Nederland aan de bak mag. Elke vrijdag begint mijn les om 8.15 uur en dat is zelfs voor mij wel erg vroeg. Vooral deze vrijdag, ik heb namelijk nog nooit meegemaakt dat het op 9 september 1 graad was. Dus de eerste handschoenen er maar bij gepakt en toen was het prima te doen. Wel een bijzondere ervaring moet ik zeggen, vooral omdat het op dat moment in Nederland nog steeds bloedheet was, wat ik mij echt niet meer voor kon stellen omdat ik al die tijd al in temperaturen van 18, 19 graden zat. Gelukkig is het hier overdag dus wel gewoon nog steeds tussen de 15 en 19 graden, maar je merkt dat het ’s ochtends en ’s avonds al wel koeler is. Afgelopen week had ik op maandag twee courses waar ik die week daarvoor nog geen les in had gehad, sport marketing en sport management. Erg leuk dat ik eindelijk weer eens wat kan doen met sport op het gebied van mijn studie want dat heb ik toch wel een beetje gemist de laatste paar jaar. Ik raakte in de eerste lessen gelijk al enthousiast. We kregen namelijk te horen dat we aankomende maandag geen les hebben omdat we een voetbalwedstrijd gaan bezoeken en daar hebben we twee opdrachten bij gekregen. Hier was ik natuurlijk gelijk dolenthousiast over. Al hebben ze wel meerdere keren gewaarschuwd dat de Duitsers, Fransen en Nederlanders (de landen die goed zijn in voetbal), niet te veel moeten verwachten omdat het niveau hier erg laag is. Ik ben heel benieuwd! Ik weet niet precies waarom, maar de andere lessen van afgelopen week vielen uit wat dus betekende dat ik maandagavond al weekend had. In eerste instantie dacht ik: wat moet ik nou weer doen met die tijd, het is allemaal heel leuk maar de rest moet wel gewoon naar school en ik wil weer even lekker wat te doen hebben. Uiteindelijk heb ik mij natuurlijk wel weer prima vermaakt. Zo begonnen deze week de sportlessen waar ik mij voor ingeschreven heb en dat heb ik geweten. Vooral vandaag is de spierpijn niet te harden na een lesje body pump. Ook van de week al een paar andere groepslessen uitgeprobeerd, erg chill om weer lekker te sporten. Verder heb ik dinsdag lekker genoten van de sauna beneden in onze flat, daar kan ik wel aan wennen! Gelukkig had ik verder al wel een beetje iets voor school te doen dus kon ik al wel vast wat huiswerk maken. Verder zijn er twee organisaties die veel evenementen organiseren voor ons. ESN, dat is een Europese organisatie die in meerder Europese landen is gevestigd en JAMKO, dat is de vereniging van mijn school. Ik ben van allebei lid en vanuit daar zijn er veel leuke activiteiten. Woensdagavond hebben we meegedaan aan de pubquiz bijvoorbeeld en zaterdagavond konden we weer gratis naar een ijshockeywedstrijd met ESN, dat was weer een leuke wedstrijd! Nu ik de spelregels ken, begin ik ijshockey echt een hele leuke sport te vinden. Op donderdag zijn we ook nog met een aantal van de groep naar weer een ander meer gefietst, er zijn er nog al wat hier. Op de foto’s hieronder kun je zien hoe ontzettend mooi het daar was. Hoe meer mooie plekken ik hier zie, hoe enthousiaster ik word over dit land en hoe meer ik het iedereen aan zou raden om hier echt een keer heen te gaan. Vooral voor de natuurliefhebbers is dit een fantastisch land.
Er zijn nog veel dingen die we met de groep willen doen voordat het kouder wordt, want ja het begint nu al kouder te worden. Voor volgend weekend wordt 10 graden voorspeld. Zo wilde ik vooral nog graag naar het adventure park wat gevestigd is bij de skipiste waar we vorige week waren. Hier is een soort van klimbos waar we vandaag zijn geweest. Met de intense spierpijn van de dag daarvoor was dat een heerlijke uitdaging, maar het was het zeker waard! In eerste instantie leek het niet heel uitdagend, maar gelukkig waren er in het bos nog meer paden te volgen die moeilijker waren, dus heerlijk geklommen en geklauterd. Morgen dus naar de voetbalwedstrijd en de rest van de week zal ik mij zeker wel weer vermaken. Jullie horen snel weer van mij!

  • 18 September 2016 - 22:34

    Ine:

    Handige Iris,

    Allereerst nog bedankt voor je mooie kaart uit Tallinn. We genieten van al jullie nieuwtjes uit verre en vooral mooie landen.
    Groetjes Hans en Ine

  • 19 September 2016 - 14:24

    Neil En Gerard:

    Leuk weer wat te horen; mooi verslag! En idd wat een mooie natuur:prachtig! Geniet ervan en groeten van ons!!

  • 19 September 2016 - 17:37

    Jacqueline:

    Leuk weer Iris!
    Succes en veel plezier de komende tijd.

  • 19 September 2016 - 19:29

    Riet:

    Hallo Iris

    Zo te lezen kost het je geen moeite jou tijd in te vullen. Lekker sporten en chillen natuurlijk.
    Jou wangen zijn in december nog roder door al die frisse luchten daar.
    Geniet ervan.

    Groetjes

  • 19 September 2016 - 20:27

    Susan Dekkers:

    Hi Iris,
    Leuk verslag weer! En mooie plaatjes, ziet er goed uit daar. Veel plezier de komende weken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Iris

Actief sinds 20 Aug. 2016
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 75916

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2016 - 24 December 2016

Stüderen in Finland

Landen bezocht: