Het Begin - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Iris Dekkers - WaarBenJij.nu Het Begin - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Iris Dekkers - WaarBenJij.nu

Het Begin

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 Augustus 2016 | Finland, Jyväskylä

Ja, het begin is eindelijk daar. Na toch wel een klein jaar aan voorbereiding is het nu eindelijk zover en zit ik in Finland. Voor degene die dit nog niet wisten, het scheelde niet veel of ik kon niet eens meer gaan. Begin juni kreeg ik namelijk een bericht van de University dat er niet genoeg woonruimte was en dat ik daarom pas in het spring semester welkom was (in januari). Hier ging ik natuurlijk niet mee akkoord want met mijn hoofd zat ik er over twee maanden al , ik had mijn kamer in Leeuwarden al opgezegd en alles ingericht op dat ik in augustus weg zou gaan. Ook Baukje, een studiegenootje met wie ik hier ben kreeg die mail. Wij natuurlijk gelijk op school hier achteraan en uiteindelijk kregen we een mail dat we mochten komen maar wij dan zelf woonruimte moesten regelen. Vanaf toen zijn we als een gek op zoek gegaan en uiteindelijk gevonden waar we nu zitten gelukkig! Alles is aanwezig in het appartement en we hebben alle ruimte voor ons tweeën dus dat is erg fijn.

Vrijdag 19 augustus om 10.00 uur was het zover en ging ik de lucht in. Het afscheid nemen ging mij boven verwachting goed af. En vanaf toen begon het avontuur. Erg fijn dat ik dit samen met Baukje doe, vooral nu op het begin. We hadden namelijk een lange reis te gaan. We vlogen in twee uur naar Helsinki, vervolgde onze reis met de bus van een half uur naar het centraal station in het centrum. Vanuit daar moesten we een stukje lopen naar een ander station waar onze bus naar Jyväskylä (waar wij verblijven de komende maanden) vertrok. Zoals iedereen wel weet is mijn richtingsgevoel niet zo goed en ben ik alleen daarom al gezegend dat Baukje mee is. Gelukkig hadden we genoeg tijd om de bus te vinden want dat ging nog niet helemaal vanzelf aangezien veel op het station toch in het Fins stond aangegeven en dat (nog) niet tot mijn specialiteiten behoort. Echter duurde deze bus nog wat langer dan verwacht en hebben we ons toch 4 uur lang moeten vermaken. Uiteindelijk kwamen we om half 9 lokale tijd, het is hier een uur later dan in Nederland, eindelijk aan bij ons appartement. Hier stond de zoon van onze huisbaas klaar om ons de sleutels te geven en wat dingen uit te leggen. Zo ook de uitleg van de sauna. Iedereen hier zegt dat het een must is om het te proberen en het is hier ook heel normaal dat iedereen een sauna heeft.
Erg moe van de reis pakte we onze koffers uit, aten we nog even wat pizza wat onze huisbaas voor ons had ingeslagen en gingen we richting ons bed. Bij mij kwam toen ook echt het besef dat ik hier voorlopig woon, wat toch nog een gekke gedachte blijft. Na wat belletjes naar het thuisfront ging ik slapen en zoals de meeste wel weten ben ik daar erg goed in dus werd ik heerlijk uitgerust wakker de volgende dag. Baukje en ik hadden afgesproken met een man waar we fietsen konden huren. We blijven tenslotte Nederlanders en doordat de stad redelijk groot is, is het handig om ons hiermee in ieder geval zolang de zomer duurt, mee te vervoeren. Gelukkig was het makkelijk te bewandelen en goed te vinden. Opvallend is dat ze hier hele simpele fietsen hebben zonder verlichting en zonder versnellingen terwijl hier veel heuvels en steile hellingen zijn en het heel veel uren per jaar donker is. Met deze fietsen zijn we gelijk op pad gegaan om de stad te verkennen. Het is hier nu heerlijk weer, zo rond de 20 graden dus dat is goed te doen. Opnieuw was ik tijdens het fietsen erg blij dat ik Baukje bij me had want haar richtingsgevoel is heel goed en zo kwamen we elke keer op het goede pad uit. We hebben wat afgefietst deze dag. Eerst naar de andere kant van de stad naar een telefoonwinkel geweest om een simkaart te scoren. Achteraf bleef deze winkel ook gewoon in het centrum te zitten, maar we hebben zo wel lekker veel van de stad gezien. Vervolgens zochten we de University even op en verplaatste we ons richting het centrum. Hier hebben we lekker geluncht, Baukje was tenslotte jarig! Vervolgens nog wat rondgekeken in het centrum en doorgefietst naar het water en dit was toch wel het mooiste plekje wat ik die dag gezien heb. Overal waar je kijkt is bos en het water is mooi helder. Na al dat gefiets zijn we gelukkig op tijd thuis beland voordat het begon te regenen.
Wat mij na de eerste echte dag is opgevallen is dat het echt een hele uitgestrekte en grote stad is met relatief weinig mensen, het zou de polder kunnen zijn. Vooral de buurt waar wij wonen is heel rustig en zelfs een zaterdag in het centrum was vergelijkbaar met een mooie zaterdag in de zomer in Lemmer. Daarnaast is het cliché van de frisse buitenlucht echt waar. Het voelt ook echt alsof deze lucht extra goed voor je is. Verder is het veel heuveliger dan ik had verwacht waardoor fietsen een flinke work out is. Eén helling was zelfs zo steil dat het gewoon echt niet te doen was met de fiets en we gingen lopen. Maar gelukkig vind ik fietsen niet zo erg en geniet ik dubbel zo hard van de afdalingen. Ook voelen Baukje en ik ons op een bepaalde manier al thuis hier. Ik wist niet dat het kon, maar hier is iedereen namelijk nog blanker dan dat wij zijn!
’s Avonds deden we boodschappen bij de supermarkt in de buurt. Omdat Baukje jarig was wilde we een lekker flesje wijn halen, maar dat is schijnbaar niet te koop in de supermarkt hier dus werd het maar apple cider wat ook lekker was. We besloten die avond ook om een bericht te sturen in de Facebookgroep voor exchange students om te vragen wie zin had om zondag met ons te meeten om zo alvast wat mensen te leren kennen. We kregen een aantal reacties en zondagmiddag spraken we af met twee Duitse meiden op het busstation in het centrum. We waren erg nieuwsgierig! In de Facebookgroep werd veel gepraat over Lehtissaari Island wat gratis te bereiken was, aan een prachtig meer lag en je kon er gratis gebruik maken van de sauna. Kortom: daar moesten we zijn. We pakte de verkeerde bus en nog onwennig besloten we daarom maar ergens uit te stappen en verder te gaan lopen. Er bleek ook een groep Franse studenten in de bus te zitten die op weg waren naar dezelfde plek. Samen liepen we verder om de plek te vinden en dat lukte uiteindelijk. Verder was er met de Fransen niet echt een connectie. Zij waren met een groep van tien, kende elkaar, spraken steeds Frans met elkaar en spraken heel slecht Engels. Dus wij hielden het maar bij de twee Duitse meiden waar we het wel leuk mee konden vinden. Met een roeibootje kwamen we uiteindelijk op het eiland terecht en heb ik mijn eerste ervaring in de sauna gehad en ik zal je vertellen: ik ben fan en dit zal zeker niet de laatste keer zijn. Eerst keihard zweten in de sauna waar ook een aantal Nederlandse studenten zaten waar we ondertussen ook een leuk praatje mee hadden. Vervolgens het ijskoude zuivere meer in gesprongen, het was mij een waar genoegen. We besloten terug te lopen naar de stad en zullen vaker gaan meeten met deze meiden dus dat is leuk!


Morgen begint de oriëntatieweek waarin we voornamelijk uitleg krijgen over school, Finland zelf en hoe alles in zijn werk gaat. Want voor de duidelijkheid, ik ga hier dus geen stage lopen, maar vier maanden studeren. Daarnaast is er vrijdag een leuke beach picnick voor de internationale studenten waar wij uiteraard ook te vinden zijn. Ik heb heel veel zin om de stad en andere exchange studenten beter te leren kennen. Ik merk nu toch dat ik nog heel erg moet wennen wat denk ik ook logisch is, maar ik heb er zeker vertrouwen in dat als ik straks naar school ga, weer lekker aan het sporten ben, de weg weet en mijn mensen ken, ik het enorm naar mijn zin ga hebben. Voor nu was dit mijn eerste update, meer verhalen volgen snel! :)

  • 21 Augustus 2016 - 20:47

    Ine:

    Handige Iris,

    Alweer zo'n goede schrijver van de Wrakkenweg!!! Leuk om te lezen en het klinkt allemaal goed zeg. Succes de eerste week en geniet vooral van alles wat er op je pad komt.
    Groetjes Ine

  • 21 Augustus 2016 - 21:08

    Susan:

    Leuk om te lezen Iris. Wens je een mooie tijd toe, de start was al prima.
    Succes met de studie en veel plezier.

  • 21 Augustus 2016 - 22:42

    Oma En Opa:

    Ga vooral zo door Iris want wij vinden het prachtig om mee te beleven hoe het jou vergaat. En nu maar hopen dat het aanstekelijk werkt op Maarten. Voor jou is de start in ieder geval positief en je weet het; een goed begin is het halve werk.
    Groeten, Oma en Opa.

  • 22 Augustus 2016 - 07:52

    Tobias:

    Super leuk om te lezen Iis!!
    Veel plezier, geniet ervan.

    Kijk uit naar het volgende verslag

  • 22 Augustus 2016 - 07:53

    Vera:

    Hahaha, nóg witter daar, dat is bijzonder!

  • 22 Augustus 2016 - 19:38

    Wim:

    Tof Iris!
    Dat wordt een mooi boek van jouw hand zo. Benieuwd naar je ervaringen.
    Bakken succes!!

  • 22 Augustus 2016 - 19:46

    Neil :

    Hoi Iris, goed om van je te horen en klinkt allemaal heel positief! ! Groeten!

  • 22 Augustus 2016 - 21:58

    Sjef:

    Goed om te horen dat je eerste indrukken prima zijn blijf je volgen maak er een mooie tijd van

  • 31 Augustus 2016 - 20:22

    Riet:

    Hey Iris

    Wat stoer van jou daar in het hoge noorden. Dat gaat helemaal goed komen.
    Geniet ervan en groetjes
    Riet

  • 04 September 2016 - 15:22

    Iris Dekkers:

    Wat een leuke reacties! Het volgende verslag is inmiddels weer te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Iris

Actief sinds 20 Aug. 2016
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 75925

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2016 - 24 December 2016

Stüderen in Finland

Landen bezocht: